El ple aprova un pressupost de 42,12 milions d’euros per al 2027, un 5,72% més

El pressupost prioritza "serveis, seguretat i qualitat de vida"

Per Ràdio Pineda
PolíticaActualitat

El pressupost de l’Ajuntament de Pineda per al 2027 preveu arribar als 42,12 milions d’euros, un 5,72% més que aquest any. Els comptes reforcen l’educació, els serveis socials, la seguretat i el manteniment de l’espai públic. El ple de l’Ajuntament d’aquest dilluns ha aprovat el pressupost amb els vots a favor del PSC i el vot en contra d’ERC, Junts per Pineda, Partit Popular i Pineda en Comú. En el ple, els grups de l’oposició van justificar el seu vot contrari al pressupost municipal de 2027 per considerar que els comptes no donen resposta als principals reptes del municipi. Els quatre grups van coincidir a reclamar més concreció en les inversions i una major capacitat de transformació de Pineda.

 

La proposta del govern del PSC

El regidor d'Hisenda, Javier AguirreFoto: Ràdio Pineda

En govern del PSC, a través del regidor Javier Aguirre, ha explicat que una de les principals novetats és l’augment del 84% de la capacitat inversora amb recursos propis, que arribarà a 1,7 milions d’euros. Segons les previsions municipals, la gestió econòmica de l’Ajuntament preveu reduir l’endeutament, que se situarà al voltant de l’11% al tancament del 2027. Ha dit que, en conjunt, el pressupost del 2027 “consolida la línia de treball dels darrers anys i reforça aquells àmbits que tenen una incidència més directa en la qualitat de vida de la ciutadania: l’educació, l’atenció a les persones, la gent gran, el suport a les entitats, l’espai públic, la sostenibilitat, l’habitatge, l’esport, la cultura i la seguretat”.

 

Pel que fa a les polítiques adreçades a les famílies, el pressupost reforça els serveis socials, l’atenció domiciliària, la teleassistència, el transport adaptat i les polítiques d’habitatge. També manté els ajuts a les famílies i els recursos per a les persones grans.

En mobilitat, preveu donar suport a més freqüències de bus a Barcelona i a una nova línia interurbana que millori la connexió entre els barris.

En educació, es destinaran 4,7 milions d’euros, l’11,1% del pressupost. Els comptes preveuen ampliar línies a les llars d’infants i mantenir i millorar els centres educatius. També consoliden les beques, els serveis de psicologia i logopèdia i el suport a l’Escola de Música, l’Escola d’Adults i els programes d’acompanyament escolar.

Els recursos per a entitats i associacions augmentaran un 10%. L’objectiu és facilitar la continuïtat de les activitats i donar resposta als nous projectes del teixit associatiu.

En seguretat, els comptes preveuen iniciar el projecte de la nova seu de la Policia Local, incorporar quatre agents i dos caporals, i instal·lar vint càmeres de videovigilància, amb una partida de 70.000 euros.

Pel que fa a l’Espai urbà, els comptes preveuen renovar carrers i places, millorar els desplaçaments a peu i eliminar barreres arquitectòniques. També s’ampliarà la neteja intensiva i es mantindran els reforços de tarda i de cap de setmana. La maquinària es renovarà amb dos camions de recollida de residus i una escombradora amb sistema de neteja a pressió.

En matèria de sostenibilitat, el pressupost incorpora actuacions de millora de la gestió dels residus, els espais verds, el litoral i la xarxa d’aigua. També preveu redactar un projecte per millorar les zones d’aparcament del municipi. Es mantindran la targeta d’aparcament gratuïta per a residents i la bonificació del 30% de la taxa d’escombraries per fer ús de la deixalleria.

I pel que fa a les inversions, la capacitat inversora amb recursos propis augmentarà un 84% i arribarà a 1,7 milions d’euros. Les actuacions previstes inclouen millores a l’espai públic, la xarxa d’aigua potable i els equipaments municipals, així com projectes de seguretat i transformació digital.

 

L’oposició vota en bloc en contra del pressupost municipal

Van retreure al govern la manca d’execució de projectes i inversions anunciades en mandats anteriors, i van reclamar més mesures per afavorir l’activitat econòmica i l’ocupació. També van criticar que el pressupost és massa continuista i insuficient en àmbits com l’habitatge, l’espai públic i la transició energètica.

ERC

El grup municipal d'ERC, encapçalat per Mônica PalacínFoto: Ràdio Pineda

ERC va qüestionar el compliment dels compromisos recollits al Pla d'Actuació Municipal (PAM) i va lamentar que molts projectes anunciats continuïn sense executar-se. La portaveu Mònica Palacín va destacar que iniciatives com la nova escola del Poblenou, les comunitats energètiques o diverses mesures socials i mediambientals no s'han materialitzat. També va denunciar la baixa execució de les inversions previstes en exercicis anteriors i va reclamar més concreció sobre el futur de la residència pública prevista al municipi. I també ha dit que “un cop més no apareix la proposta de remodelar la plaça de l'Estació i la Pubilla, entre altres millores urbanístiques”.

Junts per Pineda

El grup municipal de Junts per Pineda, encapçalat per Noemí LlorensFoto: Ràdio Pineda

Joan Mora, de Junts per Pineda, va centrar les seves crítiques en la manca de compliment de les inversions anunciades en anys anteriors. També va lamentar que no s'hagi incorporat una partida específica per millorar les condicions de la plantilla municipal.

El grup va recordar projectes pendents com la deixalleria, la millora de la xarxa d'aigua de Can Carreras o la rehabilitació de la masia de Can Teixidor i va expressar dubtes sobre l'execució real del pressupost. Van fer especial atenció en aquest aspecte i consideren que “el PSC no ha complert amb la promesa de salvar la masia”.

Partit Popular 

El regidor portaveu del PP, Gustavo OlleroFoto: Ràdio Pineda

El Partit Popular va criticar que el pressupost sigui "continuista" i va defensar una aposta més clara pel desenvolupament econòmic. El seu portaveu Gustavo Ollero va reclamar mesures per revitalitzar el polígon industrial, atraure empreses i generar ocupació estable i de qualitat. També va mostrar preocupació pel manteniment dels espais públics i va qüestionar algunes inversions previstes, com les actuacions a la unitat d'actuació número 4 vinculades als terrenys de la futura residència.

Pineda En Comú 

El regidor de Pineda En Comú,Marcos OrtegaFoto: Ràdio Pineda

El regidor Marcos Ortega, de Pineda en Comú, va definir els comptes com a "continuistes i conservadors". Considera insuficient la inversió en espai públic, habitatge i transició energètica. Entre les seves reclamacions hi ha una major aposta per l'habitatge assequible, el recàrrec de l'IBI als pisos buits, la instal·lació de plaques solars als equipaments municipals i la modernització del polígon industrial. Els comuns també van retreure al govern que no hagi donat resposta a propostes formulades durant la negociació dels pressupostos de l'any anterior.

 

 

El govern del PSC defensa el pressupostos

L'alcaldessa, Sílvia Biosca, amb tinents d'alcaldia del govern municipalFoto: Ràdio Pineda

L'alcaldessa de Pineda Sílvia Biosca, va defensar en el ple municipal els pressupostos de 2027 assegurant que són uns comptes "realistes, equilibrats i pensats per donar resposta a les necessitats dels veïns". El pressupost ascendeix a 42,1 milions d'euros i es presenta sense recórrer a nou endeutament, mantenint les ajudes i bonificacions existents per a famílies, entitats i petites empreses.

Segons va exposar l'alcaldessa, una de les principals prioritats és reforçar la seguretat ciutadana. Els comptes preveuen la incorporació d'una nova comissaria de la Policia Local, la contractació de quatre nous agents i dos caporals, l'ampliació del parc mòbil policial i la instal·lació de més de vint noves càmeres de videovigilància. Un altre dels eixos destacats és la millora de l'espai públic. El govern municipal contempla una inversió de dos milions d'euros en el pla d'asfaltat, l'adquisició de nova maquinària per al servei de neteja viària i una bonificació del 30% en la taxa d'escombraries. A més, les inversions previstes creixen respecte a l'exercici anterior, amb una partida global d'1,7 milions d'euros.

Biosca també va remarcar l'aposta per les polítiques socials, l'educació i el suport a les entitats locals. Els pressupostos incrementen un 10% les subvencions destinades al teixit associatiu. L'alcaldessa va defensar que aquests comptes permeten continuar avançant en sostenibilitat, qualitat de vida i cohesió social, alhora que reforcen els serveis municipals i la capacitat de resposta de l'Ajuntament davant els reptes de futur. Per al govern municipal, el pressupost de 2027 consolida les línies estratègiques del mandat amb tres prioritats clares: més seguretat, més atenció a les persones i una millora constant de l'espai urbà.

Notícies relacionades