Es tracta de les cadenes que es feien servir fa anys per poder assegurar les barques en cas de temporal. Els pescadors els anomenen 'morts' i són blocs de pedra on s'hi lliga una forta cadena i que servien per poder salvar les embarcacions en cas de temporal sobtat. Ara ha aparegut un altre 'mort' just davant de la Confraria de Pescadors de Pineda. A aquestes estructures senzilles s'hi lligava el cap de varar com la politja que servia per fer-hi passar el cable de treure. Aquesta politja era mòbil, només n'hi havia una que s'anava fermant al mort per on calia treure la barca.
Recordem que anteriorment a Pineda hi havia barques de grans dimensions, coneguts com 'bous' o també 'sardinals', on hi treballaven colles patrons i mariners. Els sardinals pescaven amb xarxes, sobretot peix blau i feien fins a 10 metres d'eslora. Eren embarcacions molt habituals a la platja de Pineda i d'arreu del Maresme i Catalunya.


Altres temporals també han fet aflorar cadenes molt gruixudes; el temporal Glòria va fer sortir cadenes grans que ens fan una idea de la mida de les embarcacions que tenia anteriorment la platja pinedenca.

Com a curiositat, en 'Josep de la Ramona', conegut pescador de Pineda, explicava que molt antigament, «quan es treia amb bous, els morts eren de fusta d'olivera i de vegades arribaven a rebrotar i tot». Eren estaques molt grosses clavades a la sorra.
Actualment es fa servir el mateix sistema d'enterrar 'morts' a la sorra, però en aquest cas es fan servir cadenes més petites, d'acord a la mida de les barques actuals que són de pesca recreativa. Per tant, aquest darrer temporal ha menjat sorra de la platja de Pineda i en alguns punts també ha creat un gran esglaó. Justament, aquest fet ha fet aflorar aquestes antigues cadenes.
A les fotos es poden veure els 'morts' més actuals, que van quedar greument afectats pels darrers temporals.




Per tant, aquest darrer temporal ha menjat sorra de la platja de Pineda i en alguns punts també ha creat un gran esglaó. Justament, aquest fet ha fet aflorar aquestes antigues cadenes.
