Vés al contingut
1

Crida per participar a la campanya de detecció precoç de càncer de colon

 

 

La detecció precoç permet la curació en un 90% dels diagnòstics. El programa ha permès detectar la malaltia i el seu tractament inicial. A la regió sanitària de Girona s'han detectat 37 casos durant el 2023, el que representa una taxa d'1 cas per cada mil persones cribrades. El programa, dirigit a la població de 50 a 69 anys, ha obtingut el darrer any una participació del 34,41% sobre un total de 107.844 persones convidades.

Els experts fan una crida a la participació a la població diana i assenyalen que el diagnòstic precoç permet la curació en un 90% dels casos diagnosticats. El càncer de còlon i recte és el més freqüent a la regió sanitària de Girona. Es tracta d'una malaltia que no dona símptomes fins que no està molt avançada, de manera que una de les formes "més importants" per detectar-la en fase precoç és participant en el programa.

A l'Alt Maresme només participen del programa un 32,65 % de la població convidada al programa.


 

Com es fa la prova?

El programa de cribratge és va implementar a la regió sanitària de Girona fa una dècada, i s'estructura en rondes de dos anys; és a dir, criden les persones d'entre 50-69 del territori a participar-hi cada dos anys, a través d'una carta que reben al seu domicili. A partir d'una prova senzilla que detecta la presència de sang oculta en femta, han donat positiu 16.400 anàlisis i s'han fet 13.540 colonoscòpies, diagnosticant aquests 555 casos de càncer detectats des de l'inici dels pòlips de risc i ressecant lesions benignes en més d'un 50% de les exploracions.


 

La prova es fa a casa recollint una mostra de femta amb un kit que es va a buscar a la farmàcia. Si la prova és negativa, es notifica als participants mitjançant una carta. Si és positiva, se'ls truca per citar-los per a una visita a la Unitat d'Endoscòpies del centre hospitalari que pertoqui a la seva Àrea Bàsica de Salut. Segons els resultats d'aquest estudi, s'indicarà al pacient si ha de ser derivat a un centre de diagnòstic per realitzar proves addicionals i iniciar el preceptiu tractament en el cas que es confirmi la presència de càncer; o bé realitzar una segona exploració al cap d'un temps per fer un seguiment en el cas que es detectin factors de risc.


 


Animar a la participació per Whatsapp

La regió sanitària de Girona, amb l'objectiu d'augmentar la participació, va dur a terme a finals de l'any passat una campanya de comunicació desenvolupada per l'IAS, amb el suport dels Fons Europeus Next Generation EU assignats al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del govern espanyol.

La campanya, que es va presentar amb el lema “Prevenir és cuidar-se: uneix-te al programa de detecció precoç de càncer de còlon i recte de Girona”, va consistir de diverses accions. Entre aquestes destaquen la creació d'una pàgina web de referència (https://www.salutcolonirecte.cat/), en què els usuaris poden consultar en quin període està actiu el programa a la seva ABS mitjançant un cercador de municipis, i així saber quan rebran la carta. Concretament aquest 2024 les ABS actives són les de Palafrugell, Sant Feliu de Guíxols, Olot, Cassà, Santa Coloma de Farners, Anglès, Arbúcies, Breda-Hostalric, Girona 2, Girona 4, Banyoles i Sarrià de Ter, seguit de Llançà, Peralada, L'Escala, Figueres, Blanes, Malgrat, Canet i Calella.

Una de les accions que més bons resultats ha donat, d'acord amb els darrers indicadors, ha estat l'enviament de WhatsApps personalitzats a la població candidata. Els destinataris podien especificar si volien participar o no al programa, sol·licitar informació i consultar materials complementaris d'interès. Alhora, se'ls facilitava el contacte del servei d'atenció a l'usuari. Aquesta acció, amb la qual es van enviar un total de més de 21.200 missatges interactius, va tenir un 90% de resposta favorable per part de la població.

La campanya va comptabilitzar un total de 29.280 usuaris que van accedir a la comunitat virtual de Facebook on es compartia informació relativa al programa. També es van produir vídeos divulgatius sobre el programa i la malaltia, a càrrec dels experts i testimonis, que es poden veure a la pàgina web de la campanya.